Mørkekammeret

I Mørkekammeret skal vi fremstille vores egne fotografier
– håndlavede helt fra bunden.

Jeg er uddannet kontrabassist, men er også multiinstrumentalist og anvender de fleste strengeinstrumenter og rytmeinstrumenter, foruden tangenter og vokal. Læs mere »

I den digitale tidsalder, med alt hvad vi har af sociale medier og lynhurtig produktion og deling af fotos og andre visuelle medier, er der noget ubeskriveligt tilfredsstillende ved at stå i mørkekammerlampens røde skær og se et sort/hvidt fotografi på nærmest magisk vis manifestere sig i fremkaldervæsken, efter at vi har brugt tid på at eksponere en filmrulle i et analogt kamera og også selv har fremkaldt filmen!

Når man så ydermere selv har påført den lysfølsomme emulsion på kraftigt kobberstikspapir, akvarelpapir eller lignende, for derved at lave sit eget analoge fotopapir, er tilfredsstillelsen uden sidestykke i det øjeblik, man står med et unikt, helt igennem håndlavet, stykke fotokunst.

Vi arbejder både med sølvgelatine-emulsion (klassisk sort/hvid), cyanotypi/“blåtryk” (en af de tidligste fotografiske processer, opfundet ca. 1840!), og desuden også med præsentation og udstilling af de unikke værker.

Indledningsvis skal vi helt grundlæggende lære, hvordan forskellige typer af analoge kameraer fungerer og anvendes i praksis.

Vi skal arbejde med forskellige teknikker til fremkaldelse af sort/hvid film (negativer), og endeligt skal vi eksperimentere med forskellige måder at få negativerne overført til papir, så vi ender med at have fotokunst i forskellige afskygninger, som kan monteres i rammer og hænges på udstilling.

I faget bliver der ikke arbejdet meget med hvilke emner eller motiver, man vælger at fotografere, men primært med hvilke muligheder, man gennem forskellige mørkekammerteknikker og fotografiske processer har for at skabe sit eget, unikke udtryk ved arbejdet i mørkekammeret.