Litteratur & Horisont

Hvad enten du ønsker at gå en humanistisk vej, arbejde med litteratur, kunst eller sprog, eller du blot vil have udvidet din kulturforståelse og dine horisonter, så kan Litteratur & Horisont være noget for dig. Og så tager vi på en fascinerende studietur til Mexico City!

Selma Rosenfeldt-Olsen


Underviser i litteratur, skriveværksted og teater. Cand. mag. i litteraturvidenskab, oversætter og forfatter

Jeg er vokset op på et lille teater på landet i Nordjylland, drevet af mine forældre. Åsen Teater. Bedre læreplads kunne ingen få, også selvom jeg selv valgte litteraturen frem for skuespillet. Jeg lærte en masse om hårdt arbejde, om fællesskab, og om at gøre hvad der skal til for at realisere sine visioner.

Johannes Fogtmann


Underviser i litteratur, skriveværksted og grammatik. Cand. mag. i litteraturvidenskab

Jeg tænker ikke læsningen som en rolig og ensom beskæftigelse. Jeg tænker læsningen som noget vildt og fælles. En rigtig god bog kan få mig til at tænke på måder, jeg ikke kunne før. Det er vildt.

Vil du have en bredere forståelse for litteratur og herigennem det samfund, vi lever i? Vil du blive bedre til at genkende litterære former og genrer, og vil du læse noget, du ikke troede fandtes? 

Så er Litteratur & Horisont på Rødding Højskole noget for dig!

Det vidunderlige ved at beskæftige sig med litteratur er, at så meget af arbejdet allerede er gjort for os. Igennem århundrede har forfattere, læsere og teoretikere arbejdet på at udvide mulighederne for, hvordan vi kan tænke. Nu er det vores job at fortsætte det arbejde, og det gør vi bedst sammen. Selvom læseakten ofte kan virke ensom, er det faktisk vores overbevisning, at litteratur er en kollektiv kunstart. Det handler om sprog og kommunikation. Det handler med andre ord om det, der forbinder os.

Litteraturen kan være smuk og den kan være hidsig; den kan være rolig og klog. Den kan være fuld af billeder: ”Himlen er blå som en knust hånd” –  eller den kan nøgternt beskrive, hvad der sker. ”Hun skruede op for radiatoren.” Den kan være alt muligt. Der er ligeså mange litterære temperamenter, som der er læsere, og litteraturen er generelt rigtig temperamentsfuld. Vi har alle prøvet at læse noget, hvor vi føler os udelukket eller ikke rigtig føler, at vi kan finde ind til, hvad det handler om. Det kan føles skamfuldt, men faktisk er det helt naturligt. Det er vigtigt, at det ikke får os til at lukke i. Vi skal hellere åbne op. På den måde kan vi arbejde os ind i noget, som vi ikke kender og udvide vores horisont.

Det kræver, at vi har termer til at snakke om litteraturen med. Dem henter vi fra litteraturvidenskaben, lingvistikken, semiotikken, filosofien – som nævnt: alle de kloge der har arbejdet hårdt før os. Men det kræver ligeså meget, at vi tør dele vores individuelle læsninger af teksten med hinanden. Ikke kun resumere teori med også skabe teorier sammen.

Vi skal give hinanden et sprog for at tale om litteratur.

Fagets formål – hvad vil vi med dig?
Målet med Litteratur & Horisont er at give dig redskaber til selvstændigt og kritisk at analysere og diskutere litteratur og kunst. Vi er ikke særligt interesserede i den store hæderkronede kanon, snarere vil vi bevæge os meget bredt rundt; du vil blive introduceret for litteratur fra mange forskellige steder og tider. Alt fra sydstatsgotik til kristne helgenfortællinger til det allernyeste litteratur fra Danmark og Skandinavien.     

Vi vil få besøg af nogle af de mest markante unge forfattere, som vil deltage i undervisningen og opholde sig på skolen en tid. På den måde vil Rødding også være en del af den større litterære samtale. 

Og vi vil løbende sørge for at sætte litteraturen i perspektiv. Det kan enten være et historisk perspektiv: Hvad for en samtid er denne bog skrevet i? Hvilke litterære og kunstneriske strømninger taler den ind i? Eller vi kan trække nogle paralleller til filosofi og politisk teori. Men det kan også være nogle mere ikke-selvfølgelige perspektiver: Hvordan kan faglitteratur om moderne pengeskabelse og et afsnit af tv-serien Buffy the Vampire Slayer for eksempel hjælpe os med at forstå litteratur om den europæiske finanskrise? 

Ingen kilder er underlødige, så længe det kan bringe os videre i vores læsning.      

Hvad enten du ønsker at gå en humanistisk vej, arbejde med litteratur, kunst eller sprog, eller du blot vil have udvidet din kulturforståelse og dine horisonter, så kan Litteratur & Horisont være noget for dig.

Litteratur & Horisont har fået sit navn på grund af det, litteraturen forhåbentligt kan give dig: en bredere horisont. Det er fagets ydmyge hensigt at give dig et mere nuanceret blik på tingene – både litteraturen, kunsten og herigennem også livet.

Hvordan gør vi?
Måske kender du den ubehagelige oplevelse af at blive bedt om at tvinge en analysemodel ned over en skønlitterær tekst? Værsgo, her har du en strukturalistisk aktantmodel eller en psykoanalytisk model over menneskets sind, og så skal du død og pine få den til at passe med teksten. Sådan arbejder vi ikke. 

Litteraturen skal selv invitere til, at vi anvender de forskellige litteraturvidenskabelige og/eller sprogvidenskabelige begreber. De er til for litteraturen ikke omvendt. Denne indstilling farver vores brug af dem. Ofte vil vores undervisning tage udgangspunkt i en primavista-tekst. Det vil sige en tekst vi har med når timen starter. Den læser vi så sammen og efterfølgende starter vi en samtale om det, vi har læst.

Vi skal også læse længere tekster, alt fra digtsamlinger over essays til hele romaner, men det vigtigste vil stadig være den situation foran tavlen, hvor vi laver læsninger i fællesskab. Det vigtige er ikke, at vi ved enden af opholdet blot kan en masse nye ord, men at vi er blevet bedre til at underbygge vores betragtninger om litteratur.
 
Af samme grund får du også mulighed for selv at producere tekst. Du skal blandt andet:
– Skrive en anmeldelse af en roman eller en digtsamling. 
– Formidle en oplevelse, eksempelvis fra en af højskoleopholdets to udenlandsrejser, i et litterært essay. 

Hvad skal vi læse?
Vores interesser spænder meget bredt. Det er vigtigt for os, at vi ikke kun læser klassikere, men også forsøger at gå til nogle bøger og tekster af forfattere, der er oversete eller som historien ikke har blåstemplet som stor litteratur.

På den måde skal vi læse et væld af forfattere fra både centret af litteraturhistorien og fra periferien. Prosa og digte af Hertha Müller, W.G. Seebald, Frank O’hara, Tove Ditlevsen, Morti Vizki, Carson Mccullers, Ingeborg Bachmann og Inger Christensen for at nævne nogle få. Vi skal læse klummer og rejsereportager af Marguerite Duras og David Foster Wallace. Osv.!

Så skal vi selvfølgelig læse helt nye og toneangivende danske forfattere som Lea Marie Løppenthin, Asta Olivia Nordenhof, og Andreas Pedersen, samt Ingvild Lothe fra Norge og Athena Farrokhzad fra Sverige. Flere af disse vil som nævnt også besøge os, snakke om og læse op af deres værker.

Vi skal også stifte bekendtskab med folk, der har skrevet OM litteratur. Eller som har skrevet teoretiske tekster, som kan give os nogle vigtige perspektiver på de skønlitterære tekster. Vi skal læse om Camp hos Susan Sontag, om depression hos Franco ’bifo’ Berardi og om samfundsomvæltning hos Den Usynlige Komité, om velfærdslitteratur hos Tue Andersen Nexø og en alternativ kanon for Det Moderne Gennembrud hos Hans Otto Jørgensen. Med andre ord: vi skal lytte til kloge folk.

Derudover skal vi ud i landet for at høre digtoplæsninger, snakke med forfattere, se skuespil og kunstudstillinger, som vi alt sammen skal diskutere i lyset af den litteratur, vi har læst på højskolen.

 
Studietur til Mexico City 

Kranier af sukker, mezcal med salt af knuste orme, tacos, stegte græshopper, lime, fejringer af døden, kaktusser, forurening, wrestling, indianske rødder og verdens mest diverse dyre- og planteliv. Mexico er et overvældende land: fuld af lugte, farver og myter. Alene Mexico City er nærmest en verden i sig selv, som verdens andenstørste by med sine 22 millioner indbyggere.

Formålet med studieturen er, at vi skal komme tættere på byens kreative liv, som boomer i disse år. Mexico City var engang latinamerikas kunstneriske centrum med malerne Frida Kahlo og Diego Rivera på tronen. I dag har blandt andre forfatterparret Valeria Luiselli og Álvaro Enrique taget over, hvis bøger lige nu går sin sejrsgang over hele verden.

Før vi tager af sted læser vi forskelligt mexicansk litteratur: Føromtalte forfatterpar, Juan Rulfo og Nobelprisvindende Octavio Paz, men vi læser også amerikanske beatforfattere. Hvorfor nu det? Fordi William Burroughs, Jack Kerouac og Allen Ginsburg, ligesom tonsvis af andre kunstnere før og efter dem, for en lang eller kort periode var bosat i den store fascinerende by, som Mexico City er. Hvor der altid er noget mærkeligt at opleve og stof til mange romaner.

På rejsen ser vi på kunst og lærer om landets sære og smukke myter. Vi mødes med forfattere, forlæggere og andre vidende folk. Og finder ud af hvorfor i alverden østrigske Maximilian af Habsburg endte som kejser af Mexico i 1864! Vi skal snakke med aktivister om landets politiske situation og skal selvfølgelig stifte bekendtskab med den mexicanske mad, som er fuld af majs og chili og utrolig lækker, ligegyldigt om den serveres på top-restauranter eller på gadehjørnet. Og lige uden for Mexico City ligger de imponerende Teotihuacán-pyramider. Et levn fra den civilisation som i sin storhedstid dækkede det meste af Mesoamerika. Da aztekerne fandt ruinerne, gav de dem navnet Teotihuacán: ”Gudernes sted.” Her skal vi hen.  

Sidefag
Vi har en lang række spændende og relevante sidefag for dig, der vælger Litteratur & Horisont.  Du kan vælge 8 forskellige sidefag i løbet af dit ophold. Du kan kombinere alle sidefag. Se nærmere forklaring under skema og se alle sidefag her.

Har du lyst til at udvide dit skrevne sprog er Skriveværksted det oplagte valg, ligesom du i Lydfortællinger kan arbejde med radio og podcasts. I fagene Værtinden, mødre og spøgelser i litteraturen samt Det nuttede og det gurleske kan du læse mere litteratur, og i faget Syg narrativ skal vi undersøge, hvordan sygdom fremstilles på internettet og i litteraturen, på blogs, fora, YouTube-kanaler og i digte. I Almen psykologi kan du kort og godt lære mere om mennesket. Grammatik for nørder er for dig, der vil lære at sætte kommaer og stave korrekt, og Europas historie hjælper dig med at få det store overblik. I Livsanskuelse stiller vi skarpt på livets store spørgsmål og ser på de filosofiske og religiøse svar.